Direktlänk till inlägg 21 oktober 2016

Galet ... och så fredag på det.

Av Lollo - 21 oktober 2016 15:29

Fredag...men min energi är så låg och kroppen känns som ett urvridet lakan efter att ha haft mens och jag blödit alldeles för mycket i vanlig ordning i fyra dagar. Kroppen hinner liksom inte återhämta sig förens det är dags igen. Jag var iallafall hos en ny Gynekolog i förra veckan och berättade om mina blödningar (igen) men hon sa direkt du MÅSTE sätta in en spiral så det ska jag försöka överleva att göra på måndag men jag är så räääääädd!!

För jag har haft kopparspiral för många många år sen och den gjorde sååååå ONT att sätta in  , byta liv nån på måndag?  Snälla? Vore toppen! 

 

Men den här gynekologen som jag var hos var VERKLIGEN tydlig med att blöda sådär MYCKET ger ett väldigt dåligt mående dom andra jag har sagt det till har mer eller mindre tyckt att alla kvinnor blöder ju vid mens?, lite så! Som att man liksom "skyllde" sitt mående på nåt så normalt som mens? Lite drygt så... med en blick om att "ryck upp dig nu bara" lite hormonella störningar har alla ... du ser ju så pigg ut (mascara och smink, tack) ...Ja eller hur? Och Jaha ursäkta att jag Finns typ    .

Men Jag Har väl haft otur och hamnat hos fel gynekologer också , suck!  

Men nu tänker jag genast "TÄNK OM" jag får tillbaks mitt liv med hjälp av en hormonspiral? Varför har jag inte testat tidigare? Jag Tror att det var för att ingen var Tydlig med att mens och hormoner kan påverka ens mående så här pass mycket och att mitt extremt dåliga mående sen satte stopp för att tänka klart och förstå saker. När järnet var som lägst fungerade ju kroppen inte alls och det var så obehagligt och gav så många rädslor och det i sin tur gav mig katastroftänket... thjoo hoo ! NOT!! Men nu Hoppas jag! Jag Håller mina tummar mina tår och hoppas så innerligt på att det kan bli så , tänk om jag blir jag igen!  ...Tänker testa iallafall, om jag överlever själva insättningen vill säga hahaha. Det  återstår ju att se ...

Men tänk vad galet det vore!! Galet att man har mått så extremt dåligt av återkommande Järnbrist och hormonella grejer under alla dessa år och att man liksom inte helt har fattat att ens mens kan få en att bli helt utmattad i kropp och knopp. Galet! Jag vet ju inte om spiralen kommer hjälpa mig men jag måste iaf få min kropp att sluta blöda nu på nåt sätt för jag orkar inte bli helt urvriden varje månad längre och känna mig bokstavligt sjuk vid varje mens och ha cirka en veckas lite bättre mående varje månad och sen vara "under isen" resten av veckorna av månaden. Nej Jag säger Stopp nu och hoppas på att det här var min sista vidriga stora blödning.

Jag vet att man också kan bränna sina slemhinnor för att blöda minder och det är alternativ två om inte horomonspiralen funkar. Men Jag tänker varför pratas det inte mer om det här och vad hormoner och mens kan göra med kvinnor? Jag tänker också att tänk om all "utmattning" kanske har med järnbrister och hormonella orsaker att göra  i många fall? För jag har ju periodvis känt mig helt utmattad och dödssjuk. Jag har varit så dålig periodvis och väntat på att dö. Men Min järnbrist tog det ju vården 6 år att hitta... och då kämpade ju jag så hårt för att orka jobba trivdes ju så bra på mitt jobb på Plantagen  och gjorde allt för att tro på vården som sa att allt satt i mitt huvud fast jag kände hur något var extremt fel i min kropp. Det borde inte få vara så!! Varför lyssnar man inte på den som skriker på hjälp? Man känner väl sin egna kropp? Galet! Vill göra nåt! Vill förändra! Vill vill vill ... men tänker sen att "lilla" jag är inget att lyssna på och vad vet jag?

Men hoppet finns kvar, Alltid! Dom säger ju att det är det sista som överger en och det kanske är så? Men jag tror också på att tro, tro på att allt blir bra och på att kärlek vinner. Min kärlek till mina barn och det goda i livet och  min kärlek till mina nära och kära, och till mina få vänner som funnits vid min sida och finns där trots att vi inte hörs så ofta eller ses, Det beyder nåt! Jag andas jag finns jag Är och så länge jag finns så vill jag ju leva! När jag blir piggare ska jag gå och lyssna på livemusik och ta en kall öl eller två i vänners lag, det längtar jag efter att göra. Jag har inte druckit alkohol på nästan ett år nu då jag har känt att min kropp bara behövt vila så har gjort det. Saknar inte alkoholen men ibland kan det vara gott med en öl eller två. Hoppas ni får en härlig fredag och glöm inte att sprida kärlek och vägra hat!   /Lollo

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lollo - 28 december 2016 12:27

Inte skrivit på ett tag nu men jag tänkte skriva några rader innan det snart är ett nytt år som har sin början... och på tal om nytt år ,så har Jag så många mål som jag vill nå 2017.  Men dessvärre fortfarande en kropp som inte riktigt är med på note...

Av Lollo - 7 oktober 2016 17:27

Det är galet hur lite som gör mig så tacksam numera och det är väl bra, kanske är sant det där om att nåt gott alltid kommer av det onda? Jag har väl alltid varit en person som uppskattar det lilla men ännu mer nu än kanske då. Nu behövs så lite för ...

Av Lollo - 4 oktober 2016 20:40

Jag Tränar på och försöker träna hemma ungefär en halvtimme per dag , puh! Jag Tycker att jag mår bättre nu när sköldkörtelmedicinen är ur kroppen men ibland kommer självklart tankar om att börja må dåligt för att jag inte äter medicen längre , su...

Av Lollo - 13 september 2016 17:53

Har inte skrivit på ett tag men nu kände jag för att skriva några rader   ...    Jag har börjat träna hemma ungefär 5 dagar i veckan ca 20-30 min för att stärka ben mage/rygg , köpte också boken Hjärnstark som säger att hjärnan läker av träning s...

Av Lollo - 8 augusti 2016 20:40

Vad hände liksom? Vad hände med känslan man hade inombords av att klara allt mer därtill och känslan av att vara odödlig? Vart tog den vägen? Plötsligt ersattes den av rädslor man aldrig haft eller ens haft en tanke på och det är dom jag nu får möta ...

Ovido - Quiz & Flashcards